Poznajemy kraje świata!
Innowacja pedagogiczna – informacje ogólne
Wstęp
Innowacja pedagogiczna „Poznajemy kraje świata” została napisana w odniesieniu do wymogów programowych dla poszczególnych grup wiekowych przy wykorzystaniu wiedzy i doświadczeń kadry, pracowników niepedagogicznych oraz Rodziców dzieci z Przedszkola 153 „Słoneczne Przedszkole.”
Innowacja będzie prowadzona w przedszkolu od października 2021r. do maja 2022r. w grupach „Koniczynki”, „Słoneczka”, „Elfy”, „Motylki”, „OA” i „OB”.
Główny cel innowacji to budzenie zaciekawienia otaczającym światem, dostarczanie pozytywnych przeżyć odkrywania innych kultur poprzez spotkania, warsztaty i obserwacje, a także zdjęcia, albumy, filmy, muzykę, tańce, sztukę, potrawy, stroje.
Ideą innowacji jest tworzenie ciekawego i sprzyjającego rozwojowi otoczenia przy wykorzystaniu wiedzy i doświadczeń osób z najbliższego otoczenia dzieci – rodziców, nauczycieli, pracowników placówki, a także posiadanych zasobów i możliwości. Założeniem innowacji jest przeprowadzenie w ciągu roku szkolnego 6 tygodni tematycznych – dla wybranych krajów świata – m. in. Francja, Turcja, Japonia, Hiszpania, Grecja. Zgodnie z zamysłem innowacji nauczycielki z każdej grupy opracowują szczegółowy materiał dotyczący wybranego kraju z zakresu barw narodowych, muzyki, sztuki, tańca, stroju, potraw i podstawowego słownictwa. Treść tą udostępniają wszystkim oddziałom. Wówczas wszystkie grupy w danym tygodniu realizują w/w treści z dostosowaniem ich do wieku i możliwości dzieci. Nauczycielki dokumentują działania w grupie, korzystają z wiedzy i doświadczeń osób spoza grupy organizując spotkania, warsztaty, koncerty związane z tematyką. Kucharz przedszkolny przygotowuje potrawy nawiązujące do aktualnie odbywających się tygodni tematycznych. Dzieci i nauczycielki włączają charakterystyczne dla omawianych regionów stroje przez tydzień trwania zagadnienia, posługują się słówkami z języków obcych.
Cele ogólne:
-
odkrywanie zewnętrznego świata, poznawanie ludzi i miejsc;
-
poznawanie wybranych krajów;
-
wprowadzenie dziecka jako istoty społecznej w świat ludzi i stworzonej przez wieki kultury, obyczajowości, tradycji, norm i zwyczajów oraz elementów historii różnych państw;
-
kształtowanie u dzieci postawy otwartości i tolerancji wobec ludzi innych narodowości;
-
podkreślanie wagi tolerancji, poszanowania kultury i dorobku innych narodów dla budowania pokoju na świecie – „Edukacja dla pokoju”;
-
zachęcanie do poznania życia codziennego osób z innych krajów;
-
poznanie ciekawostek przyrodniczo-geograficznych innych państw;
-
rozwijanie zainteresowań związanych z turystyką.
Cele szczegółowe:
Dzieci potrafią (w zależności od wieku):
- wskazać na mapie świata wybrane kraje i ich stolice;
- posługiwać się kilkoma słowami w innych językach (dzień dobry, do widzenia, zwroty grzecznościowe);
- rozpoznawać i nazywać niektóre symbole narodowe wybranych krajów;
- wymienić potrawy charakterystyczne dla danych regionów;
- rozpoznać tańce pochodzące z wybranych krajów;
- opowiedzieć o niektórych tradycjach i zwyczajach innych państw;
- przyporządkować elementy stroju do wybranego kraju;
- rozpoznać wybrane dzieła sztuki i podać ich tytuł;
- wykonać pracę plastyczną wybraną techniką (np. impresja w malarstwie);
- czerpać radość z kontaktu z osobą/muzyką/sztuką z innego kraju;
Innowacja może być kontynuowana w kolejnym roku szkolnym.