PRZEDSZKOLE NR 153, SŁONECZNE PRZEDSZKOLE
W WARSZAWIE UL. CHRZANOWSKIEGO 19
INNOWACJA W ROKU SZKOLNYM 2018/2019
WE WSPÓŁPRACY
Z PORADNIĄ PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNĄ NR 4
W WARSZAWIE UL. MIŃSKA 1/5
Tytuł innowacji:
„ Ćwiczę, patrzę, słucham”- wczesne przeciwdziałanie
niepowodzeniom szkolnym, w tym specyficznym trudnościom w nauce”.
Załącznik nr 3
Opis innowacji pedagogicznej
Nazwa: „Ćwiczę, patrzę, słucham” wczesne przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym, w tym specyficznym trudnościom w nauce.
Miejsce realizacji: Przedszkole Nr 153 „Słoneczne Przedszkole”, ul. Chrzanowskiego19, Warszawa i Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 4 ul. Mińska 1/5, Warszawa.
Autorzy i realizatorzy: Specjaliści i nauczyciele poradni i przedszkola.
Zasięg: grupa dzieci 6-letnich, zerówka przedszkolna.
Rodzaj innowacji : innowacja programowa, metodyczna, organizacyjna.
Termin realizacji: od 05 listopada 2018 r. do 31 maja 2019 r.
Koszty i źródła realizacji: innowacja będzie finansowana ze środków własnych obu placówek.
Innowacyjność przedsięwzięcia: ścisła współpraca przedszkola, poradni psychologiczno-pedagogicznej i rodziców w celu wczesnej interwencji i niedopuszczenia do trudności szkolnych dzieci już na starcie długiej drogi edukacyjnej. Ukazanie radosnego oblicza szkoły.
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji:
W związku z przywróceniem obowiązku szkolnego dla siedmiolatków wielu rodziców skorzystało z możliwości pozostawienia dziecka na ostatni okres przygotowania do I klasy w przedszkolu – miejscu, które jest dla dziecka znajome i bezpieczne. Niestety coraz większa grupa dzieci przejawia opóźnienia w rozwoju psychomotorycznym, który stanowi przecież podstawę do nabywania w przyszłości umiejętności czytania i pisania. Jako nauczyciele i specjaliści chcemy jak najlepiej i najpełniej przygotować dzieci do startu szkolnego. Innowacja, którą chcemy zrealizować będzie skoncentrowana na wczesnym przeciwdziałaniu niepowodzeniom szkolnym, w tym specyficznym trudnościom w nauce (dysleksja). Punktem wyjścia będzie stworzenie jak najkorzystniejszych warunków do ogólnego rozwoju dziecka sześcioletniego zarówno w domu jak i w placówce przedszkolnej, poprzez umożliwienie uczestnictwa w różnorodnych rodzajach i formach zajęć. Dziecko w wieku przedszkolnym z zaburzonymi funkcjami percepcyjno-motorycznymi, to dziecko, które z dużym prawdopodobieństwem będzie miało trudności w nauce czytania i pisania. Nie chcemy czekać na niepowodzenia. Postaramy się im zapobiec. Należy podkreślić, iż dziecko zagrożone ryzykiem dysleksji nie musi stać się uczniem dyslektycznym. Skuteczność interwencji zależy od tego, jak szybko rozpoznamy problem i w jakim stopniu uda się zminimalizować nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym. Zasadniczym celem naszej innowacji jest więc takie wspomaganie i stymulacja rozwoju psychomotorycznego, które umożliwi naszym wychowankom osiągnięcie gotowości szkolnej i zapewni im sukces edukacyjny.
Cele innowacji:
Ogólne:
1.Wychwycenie dzieci z trudnościami w obszarach niezbędnych do zdobycia umiejętności czytania i pisania ( sfera ruchowa, wzrokowa i słuchowa, w tym językowa, sfera emocjonalna).
2. Stymulowanie i usprawnianie kompleksowego rozwoju psychoruchowego.
3. Wyrównanie dysharmonii w rozwoju funkcji psychomotorycznych.
4. Wspomaganie rozwoju mowy.
5. Wspieranie dzieci w radzeniu sobie z emocjami.
6. Wspieranie rozwoju prawidłowych zachowań społecznych.
Szczegółowe:
1. Wspomaganie rozwoju ruchowego ( motoryka duża i mała, ruchy precyzyjne).
2. Usprawnianie percepcji, pamięci, uwagi wzrokowej i słuchowej.
3. Ćwiczenie koncentracji uwagi (wydłużenie czasu jej trwania).
4. Ćwiczenie koordynacji słuchowo-wzrokowo-ruchowej.
5. Usprawnianie orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni.
6. Stworzenie warunków sprzyjających wspólnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych.
7. Kształcenie umiejętności: nawiązywania kontaktów, komunikowania o swoich potrzebach, przełamania nieśmiałości, podniesienia samooceny.
8. Wspomaganie rozwoju mowy poprzez gry i zabawy logopedyczne.
9. Pokazanie możliwości atrakcyjnego sposobu spędzania czasu wolnego rodzica z dzieckiem.
10. Wspomaganie rozwoju emocjonalnego (radzenie sobie z uczuciami w sytuacji porażki, frustracji; pokonywanie trudności; kończenie rozpoczętych zadań; rozwiązywanie konfliktów) przez udział w grach i zabawach edukacyjnych.
Sposoby realizacji :
1.Działania wstępne: przygotowanie dokumentacji innowacji, przekazanie informacji rodzicom, stworzenie tabel porównawczych opisujących poziom umiejętności dzieci w czterech sferach: ruchowa, wzrokowa, słuchowa, w tym językowa, emocjonalna), przeprowadzenie obserwacji dzieci celem ich uzupełnienia i ustalenia priorytetowych kierunków działania, przygotowanie konspektów zajęć i materiałów dla rodziców, sporządzenie materiałów ewaluacyjnych, opracowanie dyplomu na zakończenie zajęć, dokonanie przeglądu i zakupu niezbędnych pomocy, dostosowanie sali do potrzeb innowacji.
2. Prowadzenie specjalnie opracowanych zajęć edukacyjnych dla całej grupy z uwzględnieniem indywidualizacji pracy przez wychowawców ( zajęcia w pomieszczeniu jak i ogrodzie przedszkolnym).
3. Prowadzenie zajęć specjalistycznych zarówno dla całej grupy jak i indywidualnych w przedszkolu i w razie potrzeby w poradni.
4. Prowadzenie zajęć dla rodziców w formie warsztatu ( pokazanie jakie umiejętności chcemy wyćwiczyć u dzieci i jak pracować nad ich automatyzacją w domu, przekazanie materiałów pomocnych w realizacji pracy, zachęta do czytania dzieciom i podkreślenie roli zabawy w ich rozwoju).
5. Prowadzenie zajęć otwartych i szkolenia dla nauczycieli przedszkola, a także konsultacji indywidualnych dla rodziców dzieci objętych innowacją.
5. Zorganizowanie wyjścia do pobliskiej szkoły podstawowej( pokazanie dzieciom, że jest to miejsce przyjazne, przypomnienie o warunkach bezpieczeństwa ).
6.Zorganizowanie konkursu umiejętności dzieci na koniec programu( jedna z form ewaluacji kończąca się zapełnieniem drzewka ewaluacyjnego kolorowymi ptakami, nagrody, dyplomy).
7.Zorganizowanie wspólnie z rodzicami wyjścia do biblioteki osiedlowej( zaznajomienie z miejscem, zachęta do czytania, pokazanie sposobu wspólnego spędzania czasu wolnego).
8. Zorganizowanie wystawy prac i wytworów dzieci powstałych podczas trwania innowacji.
9.Zorganizowanie wspólnie z rodzicami pikniku rodzinnego w ogrodzie przedszkolnym( wspólne zabawy i czytanie).
10. Podsumowanie innowacji przekazanie wyników i wniosków rodzicom i radzie pedagogicznej.
Spodziewane efekty:
Dzieci:
1. Rozwój sprawności manualnej i graficznej, a przede wszystkim zautomatyzowanie prawidłowego uchwytu narzędzia pisarskiego i właściwej postawy podczas pracy.
2. Zdolność koncentracji uwagi, która pozwoli na doprowadzenie rozpoczętego zadania do końca.
3. Zdolność uwagi, percepcji i pamięci słuchowej, a w szczególności dokonywanie analizy sylabowej prawidłowej pod względem ilościowym i jakościowym, analiza zdania na wyrazy, rozpoznawanie i tworzenie rymów, wysłuchiwanie i określanie pozycji głoski i sylaby w wyrazie, dokonywanie syntezy i analizy fonemowej wyrazów o prostej budowie fonetycznej.
4. Zdolność uwagi, percepcji i pamięci wzrokowej, a w szczególności wychwytywanie różnic w obrazkach, pokonywanie labiryntów, łączenie w pary znaków identycznych, wyszukiwanie zapamiętanych elementów w zbiorze, płynność ruchowa oka podczas wodzenia za przedmiotem.
5. Przezwyciężenie trudności artykulacyjnych i wzbogacanie słownika biernego i czynnego oraz zdobycie umiejętności tworzenia dłuższych, poprawnych gramatycznie wypowiedzi słownych.
6. Automatyzacja orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni, odniesienie do strony lewej, po której dziecko słyszy bicie swego serca.
7. Rozwój umiejętności współpracy z innymi dziećmi i dorosłymi (rodzice, nauczyciele), podniesienie wiary we własne możliwości i wzrost motywacji do podejmowania wysiłku intelektualnego.
Rodzice:
1. Zwiększenie zaangażowania rodziców w proponowane formy działań.
2. Czynny udział rodziców we wspieraniu rozwoju dzieci poprzez różnego rodzaju aktywności w domu.
3. Pogłębienie wiedzy pedagogicznej na temat znaczenia zabawy w rozwoju dziecka, a także czytania dziecku przed snem.
Nauczyciele:
1. Wzbogacenie własnego warsztatu pracy i zdobywanie nowych doświadczeń zawodowych.
2. Nabycie umiejętności odpowiedniej organizacji środowiska edukacyjnego.
3. Lepsze poznanie dzieci i możliwość łatwiejszego indywidualizowania pracy.
4. Umiejętność dzielenia się z innymi swoim doświadczeniem, korzystanie z kompetencji specjalistów.
Placówki:
1. Poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty dla dzieci, rodziców i nauczycieli.
2. Podniesienie jakości pracy placówki.
3. Wzbogacenie o nowe pomoce dydaktyczne.
Procedury osiągania celów:
Zastosowane metody i formy pracy mają w jak największym stopniu rozwijać indywidualne zdolności, zainteresowania dzieci, stworzyć atmosferę akceptacji, zaufania, pozwolić na osiągnięcie sukcesu motywującego do dalszych działań. Treści programowe będą przeplatać się podczas każdego spotkania. Danego dnia mogą być organizowane zabawy: plastyczne, ruchowe, umuzykalniające, logopedyczne, integracyjne, tematyczne oraz dowolne wg zainteresowań dzieci czy pory roku. Nauczyciele będą wykorzystywać wiersze, opowiadania, historyjki obrazkowe, gry, zabawki i dary natury. Wykorzystywany będzie również ogród przedszkolny.
W innowacji będą wykorzystane takie metody pracy z dzieckiem jak: zabawy integracyjne, zajęcia ruchowe z elementami integracji sensorycznej, zajęcia ruchowo – umuzykalniające, gry i zabawy logopedyczne, elementy gimnastyki mózgu Paula Dennisona, pedagogika zabawy, elementy Dobrego Startu, zajęcia indywidualne i grupowe ze specjalistami.
Ewaluacja:
Celem uzyskania informacji zwrotnej na temat funkcjonowania programu zostaną przeprowadzone:
1. Obserwacja i analiza aktywności dzieci na podstawie tabel porównawczych ( przeprowadzona trzy razy: początek innowacji , w połowie i na zakończenie).
2. Rozmowy z rodzicami i ankieta ewaluacyjna skierowana do nich.
3. Drzewko ewaluacyjne jako wynik konkursu umiejętności dzieci.