Co powinno umieć dziecko w wieku przedszkolnym?
Dziecko w wieku przedszkolnym nabywa umiejętności, które są rozwijane
w późniejszych latach życia. Poniżej znajdą Państwo informację co powinna umieć Wasza pociecha w kolejnych etapach dorastania.
Na każdym kolejnym etapie dziecko powinno posiadać umiejętności zdobyte
w poprzednich etapach.
Dziecko 3 letnie:
- Dziecko, które skończyło trzy lata porozumiewa się werbalnie! Rozumie więcej słów, niż potrafi powiedzieć.
- Reaguje na swoje imię,
- Trzylatek powinien budować proste zdania,
- Rozumie polecenia bez konieczność wskazywania przedmiotu palcem,
- Dziecko w wieku 3 lat mówi o sobie w pierwszej osobie, czyli „Chcę iść spać”, a nie „Jaś spać”,
- Mówi o tym, co widzi, co aktualnie znajduję się w polu jego widzenia,
- Mówi o sobie,
-Mówi dużo, zadaje wiele pytań,
- Dziecko w wieku trzech lat może jeszcze upraszczać słowa, zamieniać trudne głoski na głoski łatwiejsze, tj. zamiast szafa może powiedzieć śafa.
- Rozumie i wskazuje części ciała.
Dziecko 4 letnie:
- Dziecko czteroletnie powinno rozumieć i wykonywać polecenia nawet te zawierające w sobie przyimki, czyli np. „Połóż książkę pod stołem”
- Rozpoznaje kolory (biernie i czynnie),
- Mówi o przeszłości i przyszłości,
- Pyta o znaczenie słów, których nie rozumie,
- Czterolatek dzieli się swoimi spostrzeżeniami,
- Nadal występują agramatyzmy, lecz znacznie rzadziej niżeli w wieku 3 lat.
Dziecko 5 letnie:
- Słownik dziecka wynosi około 4,5-5 tysięcy słów,
- Następuje poszerzenie się kręgów tematycznych,
- Pięciolatek zaczyna budować zdania złożone,
- Zaczyna przyswajać i stosować struktury narracji,
- Dziecko opanowuje strukturę dialogu.
KILKA RAD JAK UNIKAĆ WAD:
GŁOS RODZICÓW - jest dla dziecka najważniejszym źródłem dźwięków
JAK NAJWCZEŚNIEJ - staraj się rozbudzić zainteresowania dziecka rożnymi głosami
PODCHWYTUJ KAŻDĄ - próbę kontaktu słownego ze strony dziecka
JAK NAJCZĘŚCIEJ - nazywaj wszystkie przedmioty w otoczeniu dziecka
PAMIĘTAJ O TYM - że rozumienie mowy poprzedza samo mówienie i jest punktem wyjścia do nauki mowy, stąd konieczność nieustannego i wielokrotnego powtarzania słów, zwrotów, zdań.
NIGDY NIE MÓW - do dziecka niepoprawnie pod względem gramatycznym, staraj się unikać zdrobnień i neologizmów.
ZAWSZE STOSUJ - utrwalane podczas ćwiczeń słowa i zwroty w rozmowach codziennych.
NIE ZAPOMINAJ - o częstym okazywaniu swojemu dziecku zadowolenia i akceptacji.
OBSERWUJĄC DZIECKO - wykryłeś nieprawidłowości w mowie (mówieniu i rozumieniu) skontaktuj się ze specjalistami logopedą - lekarzem - psychologiem.
PAMIĘTAJ, ŻE - rola terapeuty nie polega tylko na prowadzeniu ćwiczeń w gabinecie, lecz muszą je utrwalać.
RODZICE W CIĄGU CAŁEGO DNIA - w formie zabawy.